آیا روکش و لمینت دندان شبیه به هم هستند؟

روکش و لمینت دندان شبیه به هم نیستند اما به روش‌های مشابه کار می‌کنند. هر دوی آن‌ها یک دندان مصنوعی را برای دندان‌های واقعی آسیب دیده جایگزین می‌کنند. تفاوت اصلی روکش و لمینت دندان در میزان پوشاندن دندان اصلی است. لمینت ها سطح جلوی دندان را می‌پوشانند و بسته به تکنیک مورد

اگرچه برخی از مردم به روکش‌ها «کلاهک دندان» می‌گویند اما آنها ترمیم‌هایی با پوشش کامل هستند که مانند یک کلاه ایمنی کوچک عمل می‌کنند.

این پوسته محافظ، تمام سطح دندان را تا خط لثه می‌پوشاند و زیر آن را بطور کامل مهر و موم می‌کند (می‌بندد). برای دندان‌های جلویی، زمانی از روکش استفاده می‌شود که دندان‌ از نظر ساختاری سالم نباشد. به عبارت دیگر، دندان ترک خورده است، حفره بزرگی دارد، شکسته است یا شما درمان ریشه (عصب کشی) انجام داده‌اید (دندان‌هایی که عصب کشی شده‌اند، بسیار شکننده هستند). اینگونه دندان‌ها به یک روکش نیاز دارند  تا بدرستی کار کنند. در غیر اینصورت خراب‌تر می‌شوند و احتمالا باید کشیده شوند.

اما لمینت فقط قسمت جلوی دندان‌ها و کمی روی لبه‌ها را می‌پوشاند. شما در هنگام لبخند زدن، این ظاهر جدید زیبا را می‌بینید اما دندان طبیعی شما کاملا در پشت آن قرار می‌گیرد. فقط دندانپزشک می‌تواند تشخیص دهد که دندان جلویی شما روکش دارد یا لمینت. چون از بیرون، هر دو عین هم بنظر می‌رسند. از آنجا که لمینت‌ها یک طرف دندان شما را می‌پوشانند، فقط جلوه بهتری به دندان‌هایتان می‌بخشند و هیچ گونه تقویت ساختاری فراهم نمی‌کنند.

مزایای روکش دندان 

  • روکش‌های دندان اگر توسط یک دندان‌پزشک خبره انجام شود، ظاهری بسیار خوشایند خواهند داشت – به همان خوبی که لمینت های دندان این قدرت را در زیبایی دندان‌ها دارند.
  • با گذاشتن روکش دندان، تمام دندان اصلی پوشانده می‌شود، بنابراین از پوسیدگی آن محافظت می‌شود
  • روکش‌های دندان در محافظت از دندان‌ها در برابر شکستگی‌های غیرقابل‌ترمیم و عصب‌کشی‌ها کمک می‌کنند.

پروسه‌ی کار گذاشتن روکش‌های دندان چگونه است؟ 

شیوه‌ی سنتی 

 اگر مشخص شود که یک یا دو روکش دندان بهترین گزینه برای شماست، دندان‌پزشک شما یک قالب از دندان شما درست می‌کند که برای ساخت روکش دندان به لابراتوار دندان‌سازی فرستاده می‌شود.

برای ایجاد فضای کافی جهت قرار دادن روکش دندان، ممکن است نیاز باشد که دندان‌پزشک بخشی از دندان موجودتان را بتراشد. ممکن است یک روکش موقت برای شما گذاشته شود تا فضای خالی و شکاف باقی‌مانده به خاطر دندان تراشیده شده را تا زمان آماده شدن روکش دائمی بپوشانید. وقتی روکش دندان دائمی آماده شد، مجدداً به مطب دندان‌پزشک خود مراجعه خواهید کرد و روکش دندان دقیق و محکم در جای خود و بر روی دندانتان قرار می‌گیرد.

شیوه‌ی پیشرفته‌تر

امروزه دندان‌پزشکان یک راه‌حل بسیار کاربردی‌تری را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد روکش دائمی دندانتان را تنها در یک مراجعه انجام دهید؛ این رومش همچنین تحت عنوان ” روکش یک روزه” شناخته می‌شود. این کار با استفاده از فناوری CEREC که شامل یک مرکز طراحی و اسکن دیجیتال است که به یک دستگاه برش پرسلین متصل است، انجام می‌شود. این ترمیم‌ها از هر نظر عالی هستند – از نظر رنگ، فرم و تناسب! همه این‌ها در حالی است که دیگر نیازی به مراجعه‌ی دوم به دندان‌پزشکی نخواهید داشت. پس شاید دندانپزشکی به آن حدی که فکر می‌کردید، خیلی بد نباشد.

شیوه‌ی لبخند کامل

 اگر گروه بزرگی از دندان‌ها مانند یک ردیف کامل یا کل دندان‌هایتان به روکش نیاز دارند، توصیه می‌شود که یک نمونه اولیه قبل از روکش‌های نهایی ساخته شود. این نمونه‌ی اولیه، یک روکش ساخته شده توسط لابراتوار دندان‌سازی است یا روکشی است که ظاهر و احساسی مانند روکش دائمی دندان دارد. این نمونه‌ی اولیه همچنین ممکن است تحت عنوان روکش موقت دندان، موقت طولانی‌مدت یا PMMA نامبرده شود.

این روکش‌ها این امکان را به بیمار می‌دهد تا قبل از داشتن یک سری دندان‌های دائمی، تناسب و احساس دندان‌های جدید را بررسی کند. نمونه اولیه همیشه بخشی از روند کار برای طراحی لبخند و توان‌بخشی کامل دهان است. پس از تأیید نمونه اولیه، اسکن دیجیتالی (مانند قالب‌گیری در روش سنتی) به دست می‌آید و ترمیم‌های نهایی توسط کامپیوتر با مشخصات دقیق نمونه اولیه برش داده می‌شوند. بسته به مواد مورد استفاده در روکش دندان، تغییرات و تفاوت‌های مختلفی در روند کار وجود خواهد داشت.

برای روکش‌های دندان، به چه مقدار تراشیدن دندان نیاز است؟

از آنجایی که روکش دندان جایگزین قسمت زیادی از قسمت قابل رؤیت دندان می‌شود، لایه بیرونی نازک دندان لازم است تراشیده شود تا فضایی بین 0.5 تا 2 میلی‌متر، نسبت به لایه‌های پرسلین، ایجاد شود. در اصل، روکش دندان جایگزین پوسته نازک مینای دندان می‌شود که دندان را در همان اولین رویش دندان‌ها در داخل دهان پوشانده است.

در صورت پوسیدگی دندان، دندان‌پزشک شما قسمت پوسیده شده دندان را قبل از قرار دادن روکش دندان برمی‌دارد. در بیشتر موارد، قسمت پوسیده یا آسیب دیده دندان اصلی باید برای نگه داشتن روکش دندان، ترمیم و بازسازی شود. معمولاً برای ترمیم آن از یک ماده پرکننده‌ی کامپوزیت استفاده می‌شود که به رنگ دندان است. برخی از دندان‌پزشکان همچنان از آمالگام (پر کردن جیوه A.K.A.) استفاده می‌کنند. در صورت استفاده از مواد آمالگام، این مواد مضرات زیادی را برای بیمار دارد، بنابراین از دندان‌پزشک خود سؤال کرده و اطمینان حاصل کنید که از ترمیم آمالگام برای پر کردن دندانتان استفاده نمی‌کند.

مزایای لمینت دندان 

  • لیمنت های دندان ظاهری بسیار زیبا به فرد می‌بخشند
  • بعضی از لیمنت های دندان خیلی کم نیاز به برداشتن مینای طبیعی دندان دارند
  • لیمنت های دندان دارای حداقل حرکت هستند و معمولاً بسیار طبیعی می‌باشند.

پروسه‌ی کار گذاشتن لمینت دندان چگونه است؟

اگر مشخص شود که لمینت دندان بهترین گزینه برای شما هستند، دندان‌پزشک شما قالبی از دندان‌های شما تهیه می‌کند که سپس از آن برای ساخت یک نمونه‌ی هم‌اندازه‌یا ماکت از لبخند جدید شما استفاده می‌شود.

در بیشتر موارد، برای آماده‌سازی دندان‌هایتان برای قرار دادن لمینت دندان بر روی آن‌ها، مقدار کمی از مینای دندانتان باید تراشیده شود. اگر این تراش دادن انجام نشود، لمینت ظاهری حجیم و غیرطبیعی خواهد داشت؛ اما اگر دندان‌های شما کوچک باشند یا ویژگی‌های صورت شما این اجازه را بدهد، لمینت دندان بدون آماده‌سازی (تراشیدن) یا میکروتین ممکن است گزینه‌ای مناسب باشد. ونیرهای میکروتین (بسیار ظریف) به کاهش و تراش دادن ساختار طبیعی دندان نیاز ندارند. آن‌ها همچنین می‌توانند برگشت‌پذیر تلقی شوند، زیرا می‌توان آن‌ها از روی سطح دندان طبیعی بدون هیچ مشکلی برداشت.

زمان لازم برای ساخت لمینت های دائمی دندان ممکن است حدود دو تا چهار هفته طول بکشد که این مدت به زمان مورد نیاز در لابراتوار دندان‌سازی بستگی دارد، در این مدت می‌توانید از یک سری روکش موقت، نمونه‌ی A.K.A را برای پوشاندن دندان‌های تراشیده شده استفاده کنید. این روکش موقت فرصتی به شما می‌دهد تا مطمئن شوید لمینت شما از نظر شکل و رنگ خوب است یا خیر. اگر نگرانی در مورد ظاهر یا احساس لمینت موقت دارید، به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید زیرا هنوز هم می‌تواند بر اساس تناسب و ظاهر لمینت موقت، تغییراتی را در لمینت های نهایی و دائمی‌تان ایجاد کند.

برای روکش‌های دندان، به چه مقدار تراشیدن دندان نیاز است؟

برای لمینت دندان، فقط مقدار کمی از سطح دندان نیاز به تراشیدن دارد- حدود 0.5 تا 2 میلی‌متر. برخی از لمینت های دندانی نازک‌تر هستند و ممکن است حتی به تراش دادن خیلی کمتری از سطح دندان نیز نیاز باشد یا اصلاً نیازی به تراشیدن دندان نداشته باشند.

اگر مقداری از مینای دندان برداشته شود، لیمن دندان، یک روش دائمی می‌باشد. در صورت آسیب دیدن لمینت های دندان، باید آن‌ها را تعویض کرد. به همه‌ی کسانی که از لمینت های دندان استفاده کرده‌اند، توصیه می‌شود که به منظور محافظت از لمینت های دندان خود، در هنگام خواب محافظ دهان (نایت گارد) در دهان خود قرار دهند.

بسیاری از بیماران مشکلی که منجر به آسیب دیدن لمینت های دندان شود ندارند، در صورتی که برخی دیگر عادت‌هایی در مورد دهان و دندان‌ها دارند که باعث می‌شود لمینت های دندان خیلی زود آسیب دیده و شکسته شوند. افرادی که دندان قروچه دارند، کاندیدای مناسبی برای لمینت های دندان نیستند و – بهتر است از روکش دندان – یک راه‌حل قوی‌تر – استفاده کنند.

تفاوت بین روکش و لمینت دندان

تفاوت اصلی بین روکش و لمینت دندان این است که آن‌ها چه مقدار از دندان اصلی را می‌پوشانند. لمینت ها به‌صورت نیمی از روکش دندان هستند. در صورت نیاز به ترمیم و تقویت بیشتر دندان، روکش‌های دندان گزینه مناسبی هستند. روکش‌های دندان باعث بهبود ظاهر و زیبایی و قدرت عملکردی می‌شوند در حالی که لمینت های دندان صرفاً برای زیبایی ظاهری دندان‌ها هستند. اگر به‌جای استفاده از روکش، به‌طور نامناسبی از لمینت استفاده شود، منجر به خرابی زودهنگام لمینت خواهد شد. خبر خوب این است که همیشه در صورت لزوم می‌توانید لمینت را به روکش دندان تبدیل کنید.

آیا روکش‌های دندان بهتر از لمینت هستند؟


روکش‌های دندان لزوماً از لمینت ها بهتر نیستند. روش مناسب برای شما، بستگی به وضعیت دندان‌های شما و نتایج موردنظر شما دارد. هر دو گزینه برای بهبود ظاهر لبخند شما عالی هستند، در حالی که تنها روکش‌ها می‌توانند توانایی شما را در جویدن و خوردن غذا بهبود بخشند. برای انجام خدمات روکش و لمینیت میتوانید با کلینیک دکتر معین عباسلو در سیرجان در تماس باشید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *