قالبگیری دیجیتال دندان

اسکن دیجیتال دندان چیست؟

دندانپزشکان برای اینکه بتوانند تسلط بهتری بر شرایط و ساختار دندان‌ها داشته باشند، می‌بایست یک ماکت یا قالب از ساختار دندان‌ها داشته باشند، این کار به دندانپزشکان کمک می‌کند تا پروتز‌های دقیق‌تری بسازند. از طرفی برای بررسی وضعیت دندان‌ها برای ایمپلنت، ارتودنسی، بریج و… هم چنین داده‌هایی مورد نیاز است. در گذشته این داده‌ها از طریق مشاهدات عینی استخراج می‌شد و به همین جهت میزان خطا در آن بسیار زیاد بود. اما به مرور دندانپزشکان از خمیر‌های مختلفی برای قالب گیری استفاده نمودند که می‌توانست اطلاعات ارزشمندی را به آن‌ها ارائه دهد.

اگر چه قالب‌های بدست آمده از این خمیر‌ها دقت بیشتری داشتند اما عموماً ماده خمیری دچار تغییر حجم می‌شد و به همین جهت نتایج آن هم درصد مشخصی از خطا را داشت که با خطا‌های انسانی ترکیب می‌شد و در نهایت کیفیت کار خروجی را کاهش می‌داد. اسکن دیجیتال راهی بود که برای رفع این مشکلات پدید آمد. در این شیوه پرتو‌هایی از نور را بر روی بخش‌های مختلفی از دهان و دندان تابیده می‌شود و با استفاده از انعکاس آن‌ها تصویر بسیار دقیقی از ساختار دندان‌ها به دست می‌آید.

مزایای قالب‌گیری دیجیتال دندان

قالب‌گیری دیجیتال به میزان قالب توجهی باعث افزایش کارایی و دقت عملیات قالب‌گیری می‌شود و به کمک این فن‌آوری دندان‌پزشک‌ها می‌توانند تصاویر مجازی را به کمک ایمیل به  لابراتوار ارسال کنند. همچنین انجام قالب‌گیری دیجیتال و ترمیم دندان در یک روز امکان‌پذیر می‌باشد. در نتیجه سرعت روند درمانی افزایش پیدا کرده و نیاز مراجعه مداوم به مطب دندان‌پزشک کاهش پیدا می‌کند.

مزایای دیگر قالب‌گیری کامپیوتری شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بهبود کیفیت تصویر و قالب‌گیری و قرارگیری بهتر ترمیم دندان در محل مورد نظر
  • کاهش زمان مورد نیاز برای قالب‌گیری
  • رفع نیاز به استفاده از مواد قالب‌گیری
  • رضایت بیشتر بیمار و تیم دندان‌پزشکی از روند درمان
  • کاهش میزان خطای تصویربرداری و قالب‌گیری و حذف خطاهای مربوط به ترمیم دندان
  • رضایت بیمار از فن‌آوری جدید؛ به این ترتیب بیمار بیشتر در جریان روند درمان قرار می‌گیرد. به کمک این فن‌آوری بیمار می‌تواند قالب دندان‌های خود را بر روی صفحه نمایش مشاهده کند.
  • اسکن دندان‌ها و همچنین نحوه قرارگیری دندان‌های فک بالا و پایین بر روی یکدیگر در سه تا پنج دقیقه امکان‌پذیر است.
  • قالب‌گیری کامپیوتری به صورت الکترونیکی و نامحدود قالب ذخیره است. در نتیجه کارایی ثبت اطلاعات افزایش پیدا کرده و نیاز به ذخیره پرونده کاغذی کاهش پیدا می‌کند.
  • دندان‌پزشکی سازگار با محیط زیست باعث رفع نیاز به سینی پلاستیکی یک بار مصرف و مواد قالب‌گیری می‌شود. اطلاعات دیجیتال تنها با فشار یک دکمه قالب حذف هستند.

مقایسه قالب‌گیری دیجیتال با قالب‌گیری سنتی

درصد خطا 

روش قالب‌گیری سنتی شامل استفاده از مواد مختلف و مراحل متعددی است. قالب‌گیری سنتی روشی بسیار ظریف و حساس است در نتیجه امکان بروز خطای انسانی و یا بروز مشکلاتی مانند وجود حفره یا حباب هوا در مواد قالب‌گیری در این روش زیاد می‌باشد.

روش قالب‌گیری دیجیتال به مقدار زیادی باعث کاهش مشکلات فوق و میزان خطای ناشی از قالب‌گیری سنتی می‌شود. همچنین در این روش در زمان قالب‌گیری نیز صرفه‌جویی می‌شود.

در قالب‌گیری فیزیکی، دندان‌پزشک جهت اطمینان از کیفیت مطلوب قالب‌گیری به منظور ارسال به لابراتوار، از ارزیابی بصری استفاده می‌کنند. قالب‌گیری سنتی به صورت نگاتیو (منفی) تهیه می‌شود و در نتیجه تشخیص خطاها در قالب دشوارتر خواهد بود. در صورت تشخیص هر گونه خطا، دندان‌پزشک باید یک قالب دیگر تهیه کند. در این حالت بیمار بایستی دوباره جهت قالب‌گیری به مطب دندان‌پزشک مراجعه کند و مراحل قبلی بایستی دوباره تکرار شوند. در نتیجه رضایت بیمار از روند درمان کاهش پیدا کرده و میزان مصرف مواد و هزینه مورد نیاز جهت قالب‌گیری  افزایش پیدا می‌کند.

به علاوه قالب‌گیری دیجیتال امکان مشاهده تصاویر به صورت مثبت و با اندازه بزرگتر را برای دندان‌پزشک جهت ارزیابی دقیق‌تر فراهم می‌کند. پیش از ارسال قالب به لابراتوار، رفع سریع هر گونه خطا نیز امکان‌پذیر است. به کمک قالب‌گیری دیجیتال، پس از اسکن قالب نهایی و ثبت تماس بین دندانی، دندان‌پزشک می‌تواند مدل مجازی را در صفحه نمایش مشاهده کند. مدل مجازی نشان‌دهنده نحوه قرارگیری دندان‌های بالا و پایین بر روی یکدیگر است.

این فن‌آوری امکان نمایش تراش ناکافی دندان به صورت رنگی را فراهم می‌کند. در نتیجه دندان‌پزشک می‌تواند میزان تراش دندان را تغییر دهد تا از قرارگیری ترمیم نهایی و عملکرد مناسب آن اطمینان حاصل کند.

تعداد جلسات

به کمک ابزار قالب‌گیری کامپیوتری، در بیشتر موارد نیازی به مراجعه مجدد به مطب دندان‌پزشک نمی‌باشد.

اگر قسمتی از اسکن دیجیتال اولیه از دست رفته باشد، برخی از قالب‌گیری‌های دیجیتال مانند Lava C.O.S امکان اصلاح اسکن بدون نیاز به قالب‌گیری دوباره را فراهم می‌کنند.

به کمک قالب‌گیری دیجیتال دندان‌پزشک می‌تواند به منظور بهبود نمایش تصویر، اسکن اضافی را بر روی مدل اصلی مجازی لایه‌گذاری کند. تکرار اسکن به منظور ثبت تصاویر بدون بروز هر گونه خطا باعث بهبود مدل مجازی قبلی می‌شود. در این حالت فقط اطلاعات از دست رفته در اسکن قبلی به مدل اضافه می‌شوند. انجام اسکن‌های بیشتر باعث دست‌یابی به مدل دقیق‌تری می‌شوند. در قالب‌گیری سنتی چنین موردی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

مواد مورد نیاز 

قالب‌گیری دیجیتال نیاز به قرار دادن مواد قالب‌گیری به مدت بیش از پنج دقیقه در دهان (که در قالب‌گیری سنتی انجام می‌شود) را رفع می‌کند. در نتیجه رضایت و راحتی هر چه بیشتر بیمار فراهم می‌شود و بیمار با تمایل بیشتری جهت رسیدگی و ترمیم دندان‌های خود اقدام می‌کند.

سخن پایانی درباره مراحل اسکن دیجیتال

همان‌طور که امروز اسکن‌ دیجیتال به‌طور فزاینده‌ای رایج‌تر می‌شوند، در آزمایشگاه‌های تخصصی دندانپزشکی نیز کار و فرایند «بدون مدل» افزایش می‌یابد. این پیشرفت‌ها احتمال خطای انسانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین، زمان لازم برای نصب پروتزها، روکش‌ها، لمینت‌ها و… یا هر نوع دیگری از ترمیم و درمان را کم می‌کند.

جهان امروز به‌سرعت در حال رشد و ترقی است و همسو نشدن با تکنولوژی امری اجتناب‌ناپذیر است. با ادامه پیشرفت فناوری در صنعت دندانپزشکی، ما فرصتی برای به حداقل رساندن خطای انسانی و پذیرش تغییرات مثبت پیدا می‌کنیم. فراگیر شدن کاربردهای اسکنر دیجیتالی یکی از این تغییرات است.

دندان‌ها نیز مانند اثر انگشت منحصربه‌فرد هستند. از این رو، مهم است که قالب‌گیری با ثبت جزئیات دندان ویژه هر فرد ثبت شود. هنگامی که بیمار  برای درمان به مطب دندانپزشکی دیجیتال مراجعه می‌کند، استفاده از اسکنر در تمام مراحل اسکن دیجیتال یک راه ایده‌آل برای درمانی امن، بادقت و سریع است.

شما میتوانید تمامی این مراحل را در کلینیک دندانپزشکی دکتر عباسلو در سیرجان انجام دهید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *