مراقبت های بعد از جراحی لثه

بیماری‌های دهان و دندان از شایع‌ترین بیماری‌ها بوده و پس از درمان آنها، مراقبت های بعد از جراحی لثه و سایر درمان‌ها اهمیت زیادی دارند. از آنجایی که این بیماری‌ها و همچنین درمان آنها با غذا خوردن، صحبت کردن و تنفس ما در ارتباط هستند، شاید مراقبت از پس از درمان آنها نسبت به سایر بیماری‌ها نکات بیشتری برای رعایت و توجه داشته باشند.

در بین درمان‌هایی که برای ناراحتی‌های دهان و دندان توسط دندانپزشکان و جراحان انجام می‌شود، جراحی لثه از حساسیت خاصی در دوره پس از درمان روبرو است.

اما اگر بیمار نکاتی را در دوره پس از درمان رعایت کند، این مشکلات و ناراحتی‌ها کاهش پیدا کرده و دوره نیاز به مراقبت نیز کاهش خواهد یافت. در این مطلب نگاهی به نکات لازم جهت مراقبتهای بعد از جراحی لثه نگاهی خواهیم کرد.

اهمیت رعایت مراقبتهای بعد از جراحی لثه

پس از جراحی لثه، از سویی بیمار با یک جراحت مواجه است که به خوبی قابل دیدن نیست و این موضوع توجه و مراقبت از آن را سخت می‌کند. همچنین وجود بزاق دهان و نیاز به نوشیدن و غذا خوردن، نگهداری از زخم را سخت‌تر می‌کند.

بعضی از افراد نیز از اینکه حالت خاصی را در داخل دهان خود حس می‌کنند، کلافه شده و احساس ناراحتی می‌کنند. همچنین دردی که ناشی از جراحی است در برخی مواقع با رعایت نکردن نکات ابتدایی افزایش پیدا کرده و بیمار با ناراحتی بیشتر از حد معمولی مواجه می‌شود.

احتمال خونریزی محل جراحی لثه نیز در صورت رعایت نکردن نکات مراقبت وجود دارد. این خونریزی با توجه به محل قرارگیری جراحی و در صورت بی‌توجهی بیمار، می‌تواند نیازمند انجام اقدامات پزشکی دوباره باشد.

از موارد دیگری که اهمیت مراقبتهای بعد از جراحی لثه را افزایش می‌دهد، احتمال عفونت در محل جراحی است. در حالت عادی باکتری‌هایی در دهان وجود دارند. غذای مانده نیز می‌تواند عاملی برای افزایش احتمال عفونت باشد. در نتیجه مراقبت و حفظ بهداشت دهان در این دوره اهمیتی بیشتر از مواقع عادی دارد.

مراقبتهای پس از جراحی لثه 24 ساعت اول:

کیسه یخ بلافاصله پس از عمل به مدت یک تا دو ساعت هر ده دقیقه یکبار به مدت پنج دقیقه روی صورت قرار داده شود.

نوشیدنیهای شرد را به ارامی بیاشامید تا محیط دهان سرد شود.

پانسمان روی ناحیه جراحی نقش محافظ داشته و برای راحتی شماست. با زبان، دست و یا دستمال آن را دستکاری نکنید. به هیچ وجه دست یا دستمال خشک با آن تماس پیدا نکند.

تا زمانی که پانسمان روی ناحیه جراحی قرار دارد از مسواک زدن آن ناحیه خودداری کنید.

اگر به هر علتی پانسمان کنده شد، ناحیه جراحی شده را به آرامی مشواک بزنید.

مقداری نشت خون در روز اول بعد از عمل بلامانع است و با کمپرس یخ و دهان شویه با آب سرد کنترل می شود. در صورت افزایش خونریزی با جراح خود تماس بگیرید.

از مسکن و داروهای تجویز شده طبق دستور استفاده کنید.

از مصرف غذاهای داغ، تند، خشک و ادویه دار خودداری کنید.

از انجام فعالیتهای شدید بدنی و قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید خودداری کنید.

مراقبتهای پس از جراحی لثه بعد از روز اول:

پس از جراحی لثه روزی دو تا سه بار دهان شویه کنید.

ورم مختصر در ناحیه جراحی، در روز دوم و سوم بعد از عمل ممکن است ایجاد شود. این ورم طبیعی است، نگران نباشید.

در صورت جدا شدن قسمتی از خمیر، آن را با احتیاط بردارید.

بعد از هر وعده غذا از دهان شویه استفاده کنید.

مراقبتهای بعد از برداشتن بخیه ها:

به آرامی مسواک بزنید. می توانید مسواک را در آب ولرم قرار دهید تا نرمتر شود و سپس مسواک بزنید.

به دهان شویه ادامه دهید. معمولا دهان شویه کلرهگزیدین تجویز می شود. طبق دستور پزشک دهان شویه کنید.

از مسواک بین دندانی جهت جلوگیری از رشد مجدد لثه استفاده کنید. مسواک بین دندانی را هر روز سه مرتبه و هر بار به تعداد ده تا بیست دفعه انجام دهید.

به صورت حرکت داخل به خارج دهان انجام شود. این عمل را تا زمانی که پزشک شما توصیه کرده، انجام دهید. در صورت عدم انجام مرتب مسواک بین دندانی، امکان رشد مجدد لثه و حتی انجام مجدد جراحی وجود دارد.

مراقبت های پس از جراحی برای به نتیجه رسیدن جراحی بسیار مهم است. برای اینکه مطمین باشیم که این جراحی به خوبی انجام شده و لثه ترمیم شده است، حتما موارد گفته شده را طبق دستور انجام دهید تا سلامت کامل دندان و لثه تان را به دست بیاورید.

بعد از جراحی لثه چه مواد غذایی را بخوریم؟

همانطور که در قسمت مراقبتهای بعد از جراحی لثه گفته شد، مواد غذایی که سفت بوده و نیاز به جویدن زیاد دارند می‌توانند شما را اذیت کنند.

در نتیجه پیشنهاد می‌شود تا از خوراکی‌های آبکی و مایعات استفاده کنید. آب میوه‌های طبیعی که ترش نباشند می‌توانند پیشنهاد خوبی برای شما باشد. لبنیات همچون ماست و شیر را نیز در برنامه غذایی خود قرار بدهید.

لبنیات می‌توانند برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن شما در ترمیم لثه موثر باشد. سبزیجات نیز املاح، مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی در خود دارند که می‌توانند در بهبود شما تاثیر بسزایی داشته باشند. چای می‌تواند در کاهش درد شما موثر باشد، البته به یاد داشته باشید که از چای ولرم و یا حتی سرد شده استفاده کنید تا مراقبتهای بعد از جراحی لثه را به بهترین نحو انجام بدهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *